القدس ينادينا

القدس ينادينا
انا مقصر من ناحيه القدس سامحنى يارب

الجمعة، 2 أبريل 2010

غريب فى زمنى


بسم الله الرحمن الرحيم

فضفضه

هل بنا نؤمن ساعه

بقايا انسان

حطام شاب

مكسور

تائه

احترت فى الاسماء

والفكره واحده

ولكن ليه انا اكسر نفسى بنفسى

ليه ما أرفعش من معنويات نفسى

واديها شحنه ايجابيه عاليه

زى ما الدكتور الفقى

ما كان بيقول

فكرت

انا عاوز ايه؟

جاوبنى

اللى هو انا

انا فى حاجات كتيره فى الناس اللى حواليا والاحوال

كلها مش

عاجبانى

ونفسى اغيرها

وغير كده لما انتقد او اقول الصح والغلط

احس انى فعلا غير

فى الزمن ده

مش عارف ليه


المهم


الووضع ده

معجبنيش


حسيت انى متربى غلط

يمكن


محبكها شويتين تلاته


اكيد


بس



فى فضفضتى

انا


اكتشف

الصح والغلط

احب النصيحه

والانتصاح


بس صعب

ان انسان يغير فيا


مش علشان

انا

يعنى


مغرور

انا اضعف

من الضعف

نفسه


ولكن


انا معرفش اتغيير


فعلا انا حاسس انى

غريب


فى


زمنى ده

هناك 8 تعليقات:

Qatarat Nada يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ايه الجمال دة ؟؟
مش فاهمة حاجة بصراحة
ههههههههههههههههههههه
حقرا وارجع تانى

Qatarat Nada يقول...

no comment
انا مش فاهمة انت عاوز توصل لايه بالظبط
اسفة طبعا ان اول زيارة ليا هنا تبقى بالشكل دة

باحث عن حب يقول...

جنه الله
طبعا
حضرتك اول من يزور مدونتى
ويشرفها بالتعليق
واكيد
طبعا كل اللى زاروها
طبعا مفهموش حاجه من
الكلام ده
طبعا
ومحبوش
يحرجونى
ويقولوا الكلام ده
وكبروا دماغهم


ومعلقوش

واقولك
كمان
سر
متقوليهوش لحد
انا اصلا مش فاهم حاجه

بس بحاول
اوصل اللى جوايا
واغير
نفسى
واتغيير


وافضفض

واقول
انى
غريب
فى الزمن
ده
انا مش فاهم حد
ومحدش

فاهمنى
وبصراحه

مش عارف العيب فى مين
بس اكيد
العيب فيا

مش عارف اشرح
بس
فعلا اشكرك
على تعليقك
ومعلش انا
جديد
فى عالم
التدوين

ده

ولى سوابق فى
المنتديات
بس زهقت منها

وقررت انى

احاول ادون

شكرا
لكلامك

واتمنى مزيد من الزيارات

ومزيد
من النصائح

بس لى تعليق
صغير

انتى
صغنونه
قوى
كده ليه
وكلامك اكبر منى
ولا انا
اللى كبير قوى

كده
ليه وكلامى
اصغر منك
؟
شكرا لزيارتك مره تانيه

امل الاسلام يقول...

على فكرة العيب مش ف حضرتك
لو العيب فيك ماكنتش تبقى عاوز تتغير ولا كام هيبقى فى صراع كده
___
وبعدين حضرتك خطيت اول خطوات التغيير ومش لازم الكل هيبقى فهمك لانهم مش كلهم بيفكروا بنفس نمط تفكيرك وبالتالى هاتلاقى ناس كتير "مبلمة"
استمر اخى ولكن لا تتعثر "بمطبات "الطريق ولا تبالى وضع فى قرارة نفسك انك حتما ستصل الى هدفك وان طال الامد

نفسى تفرح بيا يارب(الشهاب) يقول...

ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغييروا ما بأنفسهم

خابت بك ظنوني يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حقيقة ا لبوست شد انتباهي لأنه بيعبر تقريباً عن فئة كبيرة مننا
لية أنا شايف الغلط ومش قادر أغيره ؟؟
وليه أنا أساسا عايز أغيره وفي نفس الوقت لو جت الفرصة مش عايز أغيره ؟؟
هي مش بتكون مش عايز أغيره ..أد إني مش قادر أقوم وأغير

ومش قادر دي لا تعني قدرة بدنية ...لا قدرة نفسية

في التغيير قالوا ابدأ بنفسك ... زي ما حضرتك قولت كدا
ليه أنا مرفعش من معنوياتي بنفسي ؟؟

وزي ما حضرتك ذكرت " إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم "

يعني البداية مني أنا
البداية من جوايا أنا
لازم تبص لنفسك وكل واحد فينا يب لنفسه ...لجواه
ويشوف إيه اللي فيه مكسور ومحتاج يتصلح؟؟
طيب هو يتصلح إزاي؟؟

يمكن أنا أصغر من حضرتك وفارق سن مش قليل
لكن خلينا نقيس عمرنا بالخبرة في الحياة
أنت خبرتك في الحياة كام سنة ؟؟
حاولت تعمل ايه قبل كدا ؟؟
أنهه طريق مشيت فيه ؟؟

لو جاوبت على كل دا بصراحة هتعرف انت فين وكنت فين وعملت ايه
والطريق اللي ادامك هيكون شكلة إيه ....

الغلط والصح
كلنا عارفين إيه الغلط وإيه الصح
وعارفين برده مش معنى إننا شوفنا ناس كتير غلط نكون زيهم إحنا كمان غلط

والإنسان بدون مبدأ ... ملهوش مكان ولا قيمة في الحياة
مبدأي إني أصلح الغلط ...
لكن ثواني
مش أي غلط... الغلط اللي ف حدود إيدي
الغلط اللي فيا
لكن الغلط اللي حواليا ..أنواع
فيه غلط أقدر أصلحه لو نصحت إللى أدامي ..هو هيسمع وهيصحح من نفسه ومن غلطه
لانه عايز يتصلح فعلا

وفي غلط ينفع أصلحه بإيدي ... لأني أقدر إني أصلحه بإيدي

وفي غلط كل مقدرتش فيه ... إني أصلحه بقلبي

الكلام دا جه منين ؟؟
من حديث الرسول عليه الصلاة والسلام
بيقول
من رأى منكم منكراً فليغيره ( طيب إزاي يا رسول الله )
بيده (طيب لو مش قادر أغير دا بإيدي أعمل ايه ) فإن لم يستطع فبلسانه ( النصيحة يعني ... طيب لو الغلط دا مقدرش أنصح صاحبه أعمل إيه ) فإن لم يستطع فبقلبه وهذا أضعف الإيمان

أقل مرحلة خاااااالص

تيجي أنت تقول بس أنا صعب أتغير وصعب أتغير
عشان أنا ضعيف... بس الحقيقة إن مفيش إنسان ضعيف
لكن في إنسان بيستضعف نفسه
طول ما أنت مؤمن بالله وعندك هدف عايز تحققه حتى لو صغير
وراضي باللي ربنا أداهولك وعندك قناعة
هتكون قوي
حس إنك قوي إنت ربنا معاك
بس أنت ناديه ... قوله يارب

متشتكتيش لحد ... اشتكيله هو .. قوله يارب
أنا تعبان ..أنا محتاجك ..يارب ...أنا محتاجك
مش هيسيبك لواحدك .. والله هتلاقيه معاك

طيب أنا مش عارف أبتدي منين أصلاً ولا عارف أروح فين
ولا عارف حاجه

أنت محتاج صحبة صالحة ومحتاج تقرب لربنا شوية ؟؟
صدقني لو دول معاك (الصحبة الصالحة والطريق الصح ) هتعرف ساعتها إنت المفروض تعمل ايه ؟؟وتصلح إزاي

حتى لو حاجه أكبر منك ومش عارف تصلحها..بس ساعتها انت هتعرف إزاي تصلحها
أنت واجبك ايه ؟؟

بلاش نكون ضعفاء وسلبيين لدرجة إن كل حاجه تضييع مننا
كفاية اللي ضاع ...واللي باقي خليه ناجح قدر الإمكان

عايز حد يساعدك ؟؟
ادخل هنا اسمع المحاضرات جميلة أوي
www.manhag.net

دا موقع للشيخ هاني حلمي
اسمع دروسه والله جميلة ... معاه هيشوف مشكلتك إيه ويديك حلهاا... أوى متدخلش ومتسمعش
هتفوتك حاجات حلوة كتير

عايز صحبة صالحة وعايز تبتدي تغير ف نفسك وفي اللي حواليك ؟؟
عايز يكون ليومك ولحياتك معنى وقيمة ؟؟

ادخل هنا.. هنا الصحبة الصالحة وهنا التغيير
www.way2allah.com
وابتدي طريقك لربنا

صدقني لو لقيت طريقك لربنا صح .. عمرك ما هتحس بالضعف لأنك قوي بالله
وعمرك ما هتحس بالأنكسار لانه هيكفيك ساعتها إنك تقول
يارب اجبر كسري
عمرك ما هتكون فقير لأنه الغني
ولا وحيد لانع معاك .. سامعك وشايفك وفاهمك
وعارف اللي جواك قبلك
بس كل اللي عليك إنك تقول يارب

عارفه إني طولت جامد .. بس لأني مجربة وكنت محتاجه ساعتها حد يقولي الكلام دا

وافتكر بداية الطريق والتغيير من الموقعين اللي فوق دول
وطبق اللي تسمعه واللي تشوفه
هتلاقي الدنيا بقت حاجة تانية

اسأل الله أن يفرج همك ويغفر ذنبك وييسر لك


خابت بك ظنوني

باحث عن حب يقول...

امل الاسلام
صعب الواحد يلاقى حد يفهمه
او صعب انه يطلع اللى جواه
والتغيير صعب
ومن سار على الدرب وصل
ومن ادرك النور الذى على الدرب
ادرك ان اليقيقن بالله فى التغير
والثقه بالله
\والتغيير
شكرا اخيتى برضو معرفتش اطلع اللى جوايا

باحث عن حب يقول...

عزيزتى
خاب بك ظنونو
اسعدى مرورك
وفرحت
انى مش االوحيد
فى
الدنيا كده
وشكرا على المواقع الحلوة دى
ربنا يجعله فى ميزان حسناتك

 
Copyright © الشهاب